Waar anderen lekker hebben genoten en nog steeds genieten van wat strandweer (wel in het buitenland) heeft deze gastblogger haar zomer gespendeerd in de keuken en als voortreffelijke gastvrouw van het huis. Geweldige gedroogde groenten geven niet alleen een heerlijke smaak, maar ook een mooi beeld.
Deze week vertelt Duygu Taskin over haar Goldensummerweek in Turkije en een bezoek aan, onder andere, Ankara.

Deze zomer heb ik drie weken doorgebracht in Turkije. Mijn reis begon in tegenstelling tot die van de meesten met tegenzin. Ik wist wat mij te wachten stond: drie weken lang doorbrengen in de keuken en bijna elke dag koken voor familie die ons kwamen bezoeken.

De eerste paar dagen gingen voorbij met het schoonmaken van het huis. Vervolgens hebben we bijna 50 kilogram aan groenten gekocht. Het is bij ons traditioneel dat je in de zomer je groenten laat drogen en dat in de winter opeet. Het klinkt misschien raar, maar het is echt veel lekkerder dan verse groenten! Wij drogen altijd aubergines, courgettes, paprika’s en snijbonen in de zon. Daarnaast drogen we ook onze kruiden zelf: peterselie, muntblaadjes, dille en basilicum. De eerste week van de vakantie in Turkije is ons huis en balkon altijd gevuld met deze groenten en kruiden. Wat er prachtig uit kan zien.

Bezoek aan Ankara

Ondanks de drukke dagen heb ik toch één dag gehad die ik helemaal voor mijzelf had. Ik ging samen met mijn ouders naar Ankara, de hoofdstad van Turkije. ’s Morgens om 5:30 hebben we de eerste bus gepakt naar Ankara. Rond 9 uur kwamen we aan in de hoofdstad. We hebben eerst lekker ontbeten in het centrum Kizilay en vervolgens hebben we bijna alle winkels in het centrum bezocht. Het centrum van Ankara bestaat uit de plekken Kizilay en Ulus. Hier kun je zo veel winkels vinden als je maar wilt. Na het shoppen waren we aangekomen in een klein straatje dat op een markt leek. Het zag er misschien niet zo prachtig uit, maar voor mij en mijn moeder was het een paradijs: een Boekenparadijs! Zoveel boeken bij elkaar had ik nergens anders gezien. En het allermooiste was dat alle boeken zoveel goedkoper waren dan in de winkels. Uiteindelijk hebben we boeken gekocht van ongeveer 400tl (Turkse Lira) wat ongeveer omgerekend rond de €100 euro is.

Wanneer je in Ankara bent, moet je Anitkabir (herdenkenkingstombe) het mausoleum van Mustafa Kemal Ataturk bezoeken. Ataturk was de eerste president van Turkije. Het mausoleum is ontworpen in 1941, 3 jaar na de dood van Ataturk.

Anitkabir

Voor je Anitkabir ingaat moet je eerst een 262 meter lange weg lopen. Deze weg is versierd met 24 leeuwen aan beide kanten. Vervolgens kom je aan bij een grote trap. Eenmaal boven heb je een grote open ruimte waar 15.000 mensen passen. Binnen het mausoleum heb je verschillende delen. Het begint met een kleine ruimte waar alle oude antieke voorwerpen liggen/hangen die o.a. Ataturk heeft gebruikt en cadeau heeft gekregen van andere leiders. Daarna kom je aan op een plek waar de muren volgeschilderd zijn met beelden van verschillende oorlogen: de vrijheidsoorlog in Gallipoli, de oorlog in Sakarya en de oorlog in Kutahya. Met geluidseffecten en poppen gemaakt van bijenwas lijkt het alsof je het van dichtbij meemaakt. Ik kreeg kippenvel op deze plek en er kwamen verschillende gevoelens naar boven. Iedereen in de ruimte was er stil van.

In andere delen van Anitkabir kun je verschillende schilderijen en beelden van Ataturk bekijken. Het is echt de moeite waard om deze plek te bezoeken. Je gaat terug in de tijd en je beleeft de oorlogen opnieuw. De toegang is gratis.

Dit was mijn vakantieverhaal. Zoals jullie kunnen zien, was deze ene dag in Ankara genoeg om het drie weken vol te houden in keuken!